Søkemotoroptimalisering - Leksjon 1

SEO for nybegynnere



Søkemotoroptimalisering er et ord som kanskje er nytt for mange av dere. Heldigvis er det et ord som er ganske selvforklarende. Det betyr som du kanskje skjønner at man skal optimalisere siden sin for at den skal komme høyest mulig på resultatsidene til søkemotorene. På norsk heter det søkemotoroptimalisering som er en direkte oversettelse fra det engelske search engine optimization. Det er herfra forkortelsen SEO kommer fra. Det er denne forkortelsen jeg kommer til å bruke gjennom leksjonene på denne bloggen.

For å starte med å oppklare en ting som du egentlig burde ha fått med deg allerede; søkemotoroptimalisering handler i dagens marked om å innse at det faktisk ikke er flere søkemotorer du skal optimalisere siden din for, det er egentlig bare Google som teller. Jeg vet at jeg har sagt dette flere ganger før, men å innse det er så viktig at det ikke kan repeteres nok ganger.

Det er verdt å nevne at alle metodene som brukes i søkemotoroptimalisering i utgangspunktet ikke koster noe. Alt kan gjøres gratis. Jeg vil faktisk anbefale at du starter på denne måten for å få en følelse av hvordan SEO faktisk fungerer før du begynner å bruke penger. De pengene jeg har brukt på SEO har for det meste gått til å skaffe programmer som gjør hverdagen min enklere og sparer meg tid. Etterhvert som du oppretter flere sider bør du nok vurdere å skaffe deg de samme programmene som jeg har, men som sagt så trenger du dem egentlig ikke når du bare har noen få sider å jobbe med. Jeg skal nevne alle programmene jeg bruker i dette kurset, både de som er gratis og de som koster penger.

Ok, la oss starte med søkemotoroptimalisering...

Alle søkemotorene bygger på en ting; søkeord fra brukernes side, eller nøkkelord fra webmastrenes side.

Søkeord og nøkkelord er to sider av samme sak. For å gjøre det litt klarere: søkeord er det ordet eller ordene som en bruker skriver inn i søkeboksen hos en søkemotor. Nøkkelord er ordet eller ordene som man velger å optimalisere nettstedet sitt for.

Aha..

Det vil altså si at man kan velge hvilket eller hvilke ord siden din skal bli funnet med på søkemotorene?

Helt riktig! Det er nøyaktig dette søkemotoroptimalisering handler om.

I all enkelhet kan man si at SEO koker ned til to ting:

1. On page Søkemotoroptimalisering

2. Off page søkemotoroptimalisering

Grunnen til at jeg bruker engelsk her er at det ikke finnes noen gode norske ord som passer her og at "on page" og "off page" er standarder innen SEO.

I denne første leksjonen skal jeg gå gjennom hvordan on page søkemotoroptimalisering gjøres, men det er likevel umulig å komme helt unna off page delen.

On page søkemotoroptimalisering er rett og slett det du gjør på siden din. Det er layouten.

Nøkkelfaktorer for onpage SEO

La oss si at vi nå skal optimalisere siden vår for nøkkelordet "Søkemotoroptimalisering".

Den beste nettadressen vi kan ha er søkemotoroptimalisering (dot) no.

Tittelen på siden bør være "Søkemotoroptimalisering"

Beskrivelsen bør også inneholde varianter av nøkkelordet. (såkalte long tails)

Eventuelle sidemenyer bør ha overskrift inneholder "SEO" eller "søkemotoroptimalisering."

Mest sannsynlig så vil du aldri klare å skaffe deg den helt perfekte adressen. Til det er det alt for få nettadresser ledig. Det er derimot lurt å skaffe seg en nettadresse som inneholder nøkkelordet ditt på en eller annen måte fordi det spiller en stor rolle for Google når de rangerer sidene. Det er selvfølgelig mulig å komme høyt på resultatlistene uten den perfekte URL'n men de første plassene går som regel til sider som har nøkkelordet i adressen. (vi får et perfekt eksempel på dette senere)

Uansett om du får dette til eller ikke, så er det utrolig viktig at du har nøkkelordet i tittelen på siden. Dette er det ingen som reserverer, så her er det fritt fram. Google legger også stor vekt på beskrivelsen av siden, spesielt for blogger som denne. Se hvordan jeg har satt opp tittel og beskrivelse under.


SEO
Her står tittelen på siden øverst og beskrivelsen under. Klarer du å gjette hva som er hoved nøkkelordet for denne bloggen? Riktig, tjen(e) penger. Tjene penger på nettet er et eksempel på et long tail nøkkelord. Disse nøkkelordene er som regel lettere og søkemotoroptimalisere siden sin for, og det anbefales at nybegynnere (og de som nettopp har startet en side) starter med long tails til de har bygd opp litt autoritet for nøkkelordene. Siden de er long tail varianter av hoved nøkkelordet, så vil de også gi deg autoritet for hoved målet ditt.

Hvis du kan lage sidemenyer som har long tails av nøkkelordene dine så er det bra, men det er ikke altavgjørende.

Når du har gjort alt dette, har du sørget for at når google's boter finner siden din så vet de hva siden handler om før de i det hele tatt har begynt på hoveddelen av siden din. Og det er faktisk det eneste botene er ute etter, de vil vite hva siden handler om så spesifikt som mulig.

Når botene besøker en side så leser de fra fra toppen av venstre kolonne på siden og ned, går over til andre kolonne og ender til slutt opp i bunnen av høyre kolonne. På denne siden vil det være i denne rekkefølgen: URL, Tittel, Beskrivelse, post tittel, overskriften til innholdet, selve posten, linker, kommentarer og alt annet som ligger her til slutt. Poenget er at boten ikke noen plass finner noe som avleder den, ingen linker som leder hit eller dit (de jeg har er nofollow), ingen menyer og ingenting som sier at den skal se en annen plass. Selv før boten når posten har den lest "tjen penger" i URL, Tittel og beskrivelse. Den vet altså hva denne bloggen handler om før den har lest noe av innholdet. Det er det som er god søkemotoroptimalisering. Hvis boten finner ut hva siden din handler om før den når selve innholdet, så har du allerede kommet deg langt opp på resultatlistene.

Søkemotoroptimalisering av innholdet

Hvis du allerede har fått botene til å vite hva siden din handler om, så kommer innholdet som en veldig god bonus. Her kan du fylle på med flere long tail nøkkelord og andre relaterte nøkkelord. Denne poste handler om søkemotoroptimalisering. Post tittelen og det første avsnittet avklarte den saken. Hvis du ikke husker det du leste der, les det på nytt og se hvor klart det egentlig er. Det er god SEO.

Gjør dine poster det samme? Hvis ikke så har du faktisk et problem.

Hvis botene må søke gjennom og dekode en masse tekst der det ikke kommer klart fram det egentlig handler om vil aldri i livet klare å plassere deg høyt for noen nøkkelord i det hele tatt. Nøkkelord i fet skrift, headere og i post tittelen er livsviktig for at du skal kunne komme opp på resultatsidene. Hvis du ikke har gjort en god nok jobb så vil som regel botene rangere deg etter de ordene du har brukt mest i innholdet ditt. Og det kan jo være hva som helst...

Mange folk liker å velge seg et hoved nøkkelord og et long tail nøkkelord og skrive korte poster. Dette er helt ok og fungerer godt. Jeg liker derimot å skrive lange poster og bruker derfor en hel haug med long tail nøkkelord og andre relevante nøkkelord. På den måten blir jeg indexet for mange nøkkelord og slipper å skrive så mange poster. Begge måtene fungerer fint. Kan du finne noen nøkkelord i denne posten?

Skal vi se...

Søkemotoroptimalisering
Nøkkelord
on page søkemotoroptimalisering
off page søkemotoroptimalisering
relevante nøkkelord
SEO

Og mange flere...

Husk på at jo flere nøkkelord vi blir indexet for, jo mer trafikk får vi. Så enkelt er det faktisk.

Det var det. Mer er det ikke å si om on page optimalisering.

Jeg skal ta for meg nøyaktig framgangsmåte for å starte en blog på blogger i en post om ikke så veldig lenge. Der skal vi gå fram steg for steg og optimalisere sidene våre.

On page søkemotoroptimalisering i praksis

Før vi starter med å lage innhold til siden vår, må gjøre litt research. Vi må finne ut hvilket eller hvilke nøkkelord vi skal bruke på siden vår. Dette er faktisk en av de viktigste delene av søkemotoroptimalisering fordi det legger grunnlaget for alt vi gjør etterpå. Ikke bare bør det gjøres før vi lager innhold til siden, det bør gjøres før vi i det hele tatt har opprettet/kjøpt et domene/bloggplass.

Som et eksempel kan vi bruke denne posten. Hoved nøkkelordet for denne posten skal være søkemotoroptimalisering. (jeg har gjort research på forhånd) Det første vi må finne ut er om det er noen som faktisk søker på det ordet, og i tilfelle om det er mange. Det finnes mange verktøy på nettet som gjør denne jobben for oss helt gratis. En av de beste er det faktisk google selv som leverer, den heter adwords: keyword tool.

Den ligger her (ingen nedlasting nødvendig):
Keyword tool

Dette er et utrolig godt verktøy som du må lære deg å bruke med en gang. Det gir deg svar på hvor mange søk det var på nøkkelordet ditt forrige måned og hvor mange søk det er i snitt per måned og forslag til andre relaterte nøkkelord. I tillegg får info om hvor stor konkurranse det er blant annonsørene som bruker adwords og du kan få opp estimert kostnad for annonsene. Hvis vi da gjør et søk etter ordet "søkemotoroptimalisering", får vi opp disse resultatene (klikk for større bilde):


søkemotoroptimaliseringsøk











Et par ting man må være oppmerksom på: husk å still inn til både norsk sprøk og Norge som land hvis du skal bruke et norsk ord. Det er også viktig å endre match type til exact for å få mer korrekte resultater. For at du skal få opp estimert gjennomsnittlig CPC (Cost per click) drar du ned rullemenyen som heter choose columns to display og velger "show estimated avg. CPC."

Ok, hva sier så dette oss? Vi kan se fra bildet at søkemotoroptimalisering hadde ca. 2400 søk i desember og ligger på ca 1600 søk gjennomsnittlig i måneden. Vi kan også se at estimert CPC er $13.53, noe som er veldig høyt. Keyword tool sier oss imidlertid ingenting eksakt. Det gir oss bare en pekepinne på hvor bra de eventuelle nøkkelordene våre er.

Vil "søkemotoroptimalisering" være et nøkkelord vi kan tjene penger på da? Kanskje...

Først må se hvilke sider vi må konkurrere med for å nå opp på søkemotorene. Den eneste måten å finne det ut på er rett og slett ved å gjøre et søk på google etter søkemotoroptimalisering. Dette vil gi oss totalt antall sider vi konkurrer mot og muligheten til å analysere sidene nærmere. For at du best skal kunne følge det jeg gjør anbefaler jeg å skaffe en plug-in til Firefox.

Den ligger her (og er gratis):
Seo for Firefox

Dette tilleggsprogrammet gjør at du enkelt kan se en del nøkkelfakta om de sidene du er oppe mot direkte fra google's resultatsider.

Søket for "søkemotoroptimalisering" gir oss følgende antall resultater:

res-søkemotoroptimalisering

Vi må altså konkurrere mot 58400 sider for å nå toppen. Det høres kanskje mye ut, men vi må huske at de fleste av disse siden faktisk ikke har anelse om hva søkemotoroptimalisering faktisk er. Og bare for å ha det sagt, 58400 er et veldig lite tall i forhold til hva man opplever når man bruker engelske søkeord. hvis vi for eksempel søker på search engine optimization finner vi 34 og en halv million sider....
Men det spiller egentlig liten rolle om det er 12 eller 12 millioner sider så lenge disse sidene er så bra at man ikke kan komme seg inn på førstesiden for nøkkelordet. Som et eksempel kan jeg bare si at ville ikke spilt noen som helst rolle hvor mange resultater du fikk på et søk på "VG", du ville aldri klare å komme deg høyt opp på listene der uansett. Det er derfor vi må analysere sidene vi skal konkurrere mot. Har de god SEO, eller vet de ikke hva de driver med. Nå vil det selvfølgelig ikke være stor sannsynlighet for at så mange av sidene på toppen av søket "søkemotoroptimalisering" ikke har peiling på hva de driver med, men da kan vi lære desto mer av eksempelet.

Her er de første resultatene for søkemotoroptimalisering:

søkemotorøptimaliseringsøk2

Her ser vi de 4 øverste resultatene. Det er med andre ord de sidene som google ser på som de beste sidene om søkemotoroptimalisering. Hvorfor er det akkurat disse som er de beste? Det svaret er ganske komplekst, men er nøyaktig det denne bloggen handler om. (husk på at resultatsidene endrer seg hele tiden, og det er dermed ikke nøvendigvis disse sidene som ligger øverst når du gjør det samme søket)
Hvis vi ser øverst, så er det wikipedia som ligger der. Wikipedia ligger som regel øverst på de søkene der de er representert. Det kommer av at wikipedia har en natur som automatisk gir dem mange linker inn til siden og av at innholdet er veldig nært optimalisert for søkemotorene. Det er nesten umulig å komme forbi dem på resultatsidene. Derfor bruker man som regel å si at den siden som ligger etter wikipedia er nummer 1 på resultatlistene.

Fra bildet kan vi se at den siden som ligger etter google er en side som har tittelen BraSøk - Hovedsiden og URL www (dot) sokemotoroptimalisering (dot) no. Siden har altså en perfekt adresse. Dette snakket vi om tidligere, og her ser vi det perfekte eksemplet. Tittelen er derimot ikke noe å skryte av. Jeg kan ikke forestille meg at disse folkene vil bli indexert for "hovedside". Hvis vi går inn på siden, så finner vi at det er siden til "Bransjerådet for søkemotormarkedsføring". Skumleser vi teksten finner vi at siden mest sannsynlig er optimalisert for nøkkelordet "søkemotormarkedsføring". Dette ser ut til å kunne være en fordel for oss. Ellers kan vi notere oss at siden ikke noen ganger har skrevet søkemotoroptimalisering i fet text eller noen form for header. Nok en gang bra for oss.

Ok, hvis vi går ut fra siden igjen og tar en kjapp titt på de ekstra funksjonene som fulgte med SEO for firefox.


nøkkelord
På bildet har jeg fått opp noen nøkkelfakta om siden som vi nettopp var inne på. SEO for firefox gir deg muligheten til å finne viktig informasjon om sidene direkte fra resultatsidene til G. Hvis det er noe du ikke får til så står alt forklart der du lastet ned programmet.
Vi ser fra bildet at siden har en PageRank (PR) på 4. PR4 er bra, men langt fra uoverkommelig. En annen ting som Google legger stor vekt på er alderen til siden. Denne siden er oppført med 10-2005. Det gjør at det kanskje blir enda litt vanskeligere å kapre første plassen for "søkemotoroptimalisering". Y! links forteller oss hvor mange innkommende linker hele domenet har, og Y! page links forteller oss hvor mange innkommende linker denne siden har. Disse er hendholdsvis 425 og 379. Dette er ikke allverdens mye, men det kan være at mange av disse linkene er veldig gode linker med høy PR. (mer om linker og deres betydning i neste leksjon)

Hvis vi nå anser oss som ferdig med analysen av denne siden, så går vi videre til den neste på listen og ser på de samme tingene, URL, tittel, beskrivelse, tetthet av nøkkelord, nøkkelord i fet skrift, nøkkelord i headere osv...

Dette er denne rutinen man går gjennom for hvert eneste nøkkelord man planlegger å bruke på en side. Å finne ut om det er verdt tiden er en av de viktigste oppgavene man har innen søkemotoroptimalisering. Finner man ut at det ikke er noen vits i å prøve eller at det vil kreve for mye tid og ressurser, så går man videre til et annet nøkkelord.

Hvis vi nå til slutt finner et nøkkelord som vi tror vi kan klare å plassere oss høyt på resultatlistene med, så gjelder det bare å gjøre det samme som konkurrentene. Bare litt bedre. Er man bedre enn motstanderen på alle punkter, så vinner man til slutt... også i SEO.

Hvis du sliter med å finne nøkkelord finnes det mange gode programmer man kan bruke:

Keyword Elite (koster penger, men er nok det beste)
Wordtracker (bra program, men ganske dyrt i fullversjon. gratis for testversjon)
adwords: keyword tool (gratis. bra for å finne info om søk, begrenset på gode nøkkelord)

Og en ting til slutt. Du bør legge inn hoved nøkkelordet ditt i den siste setningen i posten for at botene skal få det med seg før de stikker igjen. Mitt vil da være søkemotoroptimalisering.

Hans

1 kommentar:

Meg sa...

Super blogg! og gode innlegg!!!