Tjen penger på nettet - grunnleggende

Konsepter for å tjene penger på nettsiden din



I min forrige post snakket jeg en del om hva som ikke fungerer hvis du er interessert i å tjene penger på nett. Jeg delte noen erfaringer innen webside utvikling som jeg har gjort meg opp gjennom årene. Grunnen til at jeg har fortalt denne lange (og kjedelige?) historien er at du skal unngå å gjøre de samme feilene som jeg har gjort. Alt som kan gjøre tiden før du begynner å tjene penger på nettet kortere, er vel bra?

Vi kom innom 5 grunnleggende leksjoner eller regler som du alltid bør ha i bakhodet når du skal skape prøve å tjene penger på nettet.

1. For å tjene penger på nettet trenger man noe/noen som betaler.
2. Hvis du skal tjene penger på nettet er trafikk det viktigste du har.
3. Hvis du skal betale for trafikk, pass på at du tjener mer penger på trafikken enn du må betale for den.
4. For å tjene penger på nettet må du ha trafikk som har interesse for emnet ditt.
5. Søkemotorene er den ultimate måten å skaffe fokusert trafikk.
Disse leksjonene gir oss et godt utgangspunkt for hva vi trenger når vi skal utvikle en nettside, og i tillegg tjene penger på den.

At man trenger noe eller noen som betaler hvis du skal tjene penger på nettet er vel neppe noen overraskelse, men det er likevel mange som gjør store feil her. De kan gjøre alt annet riktig, men hvis ikke pengene kommer fra noen plass er det helt nytteløst.

For dere som har drevet en del med SEO (Search Engine Opimalization, eller Søkemotor Optimalisering), er det nok opplagt at man trenger trafikk. Men bare for å ha det på det rene, hvis ingen besøker siden din har du ingen muligheter til å tjene penger på nettet. La oss si at du har en side som baserer seg på å tjene penger fra adsense. (forøvrig den enkleste måten for nybegynnere) Selv om annonsene betaler $10 per klikk, vil du ikke tjene noen penger hvis ingen er innom siden din.

Når det gjelder å betale for trafikk, så er det en metode som kun bør brukes i helt spesielle tilfeller. Siden din trenger et produkt som betaler veldig godt for at du skal tjene penger på nettet. La oss ta et eksempel. Du bestemmer deg for å starte en adwords kampanje. Fra Google får du beskjed om at du må betale $5 per person som klikker på annonsen din. (Prisene varier på adwords, og dette er som sagt bare et eksempel) Så kan vi tenke oss at 5% av de som er innom siden kjøper produktet som du selger. Det vil da si at det koster det deg $100 for 20 besøkende og du kan regne med at de i snitt kjøper ett produkt. Da må produktet du selger koste over $100 for at du skal gå med overskudd på kampanjen din. Når i tillegg produkter som koster så mye sjelden har en salgsprosent på 5%, så sier det seg selv at det er vanskelig å tjene penger på nettet med en så stor utgift på adwords. Nå er det selvfølgelig andre fordeler med en slik kampanje. Blant annet kan den skape litt blest om siden din og skaffe deg tilbakevendende trafikk. Adwords er uansett ikke å anbefale for nybegynnere som vil tjene penger på nettet.

Å skaffe trafikk som er interessert i emnet siden din omhandler er kritisk for hvor mye du tjener. La oss si at du er på nettet å søker etter informasjon om en stang til fluefiske. Du klikker på en link som hevder at siden den fører til handler om fluestenger, men i stedet havner du på en side som omhandler oljeplattformer i Nordsjøen. Denne siden har annonser som er relatert til oljeindustrien. Vil du klikke på noen av annonsene? Sannsynligvis ikke. Du vil nok rett og slett bare lukke siden og gjøre et nytt søk etter fluestangen som du egentlig var interessert i, mens eieren av siden står igjen med nok et besøk som ikke betaler.

Det er viktig å huske at annonse distributører (adsense) finner ut hvilke annonser som skal være på siden din ved å se etter såkalte nøkkelord. Jeg skal gå nøye gjennom nøkkelord i neste post, for det er et av de viktigste emnene innen SEO.

Før vi begynner med hoveddelen av denne posten, vil jeg si noen ord om søkemotor trafikk. Søkemotorene er uunngåelige hvis du virkelig vil tjene penger på nettet. Det er her du kan skaffe trafikken som er mest interessert i emnet som siden din tar for seg. Bare tenk på hvordan du selv bruker søkemotorene. Du søker etter et emne som du faktisk vil ha informasjon om, og går inn på den siden som ser best egnet ut. Det er denne trafikken vi vil ha, og derfor så rettes mest mulig av vår innsats mot søkemotorene.

Ok, da tror jeg at vi har gått gjennom mesteparten fra forrige post, og muligens oppklart en del misforståelser. Nå skal jeg ta for meg et par veldig viktige ting innen SEO rettet mot søkemotorene.

Som vi allerede har vært gjennom, så er det søkemotorene som gjelder hvis du har som plan å tjene penger på nettet. Det er gjennom søkemotorene at mesteparten av all trafikk på internett går. Bare for å ta et eksempel som forsterker påstanden; vi bestemmer oss for å lage en side som handler om "shoes". (et av de søkeordene som har hardest konkurranse på nettet, med over 297 millioner sider som resultat når du søker på google) Og på en eller annen utrolig måte så klarer vi å kapre den øverste plassen på google's resultatliste. Bare for søkeordet "shoes" søkes det i overkant av 2 millioner ganger per måned på google, og hvis vi teller med alle andre relevante søkeord så kommer vi nok opp i noe over 10 millioner søk. Det sier seg selv at vi da kommer til å tjene en haug med penger hvis vi har relevante annonser på siden vår.

For nybegynnere, og alle andre som har hodet i behold, så er det ikke noen vits i å satse så høyt. Det er ikke umulig å komme høyt opp på søkemotorene for nøkkelord med stor konkurranse, men mange av dem er ganske nært umulig i hvert fall. For å tjene penger på nettet, så må vi være litt lure, å finne de nøkkelordene som vi faktisk har en mulighet for å lykkes med.

Viktige utrykk innen SEO.

Nøkkelord

Som i de fleste andre bransjer på nettet brukes som regel Engelsk i SEO. Og for ordens skyld så er nøkkelord "keyword" på Engelsk. Jeg kommer til å variere litt mellom disse to uttrykkene i denne bloggen. Nøkkelord er de ordene som vi vil at brukerne skal søke etter når de finner siden vår. La oss si at vi har laget en side om "fisk i norske farvann". Da vil vi at trafikken vi får skal komme gjennom søk etter ord som torsk, sei, laks, sjøørret, osv.
Keywords, og hvordan vi optimaliserer siden vår for dem, vil bli nøye gått gjennom i neste post.

Tilbakelenker

Tilbakelenker, eller backlinks om du vil, er et av de viktigste "redskapene" vi har innen SEO. For at du skal kunne tjene penger på nettet, er det helt avgjørende hvor mange og hvor bra tilbakelenker du har til siden din. En tilbakelenke er en lenke på en annen side som peker tilbake til din side.

I den forrige posten nevnte jeg litt om at det på internett i dag bare er en søkemotor man trenger å bry seg om, nemlig Google. Når Google per dags dato kontrollerer ca. 80% av markedet (og fortsatt vokser), så er G den beste muligheten vi har til å skaffe oss den trafikken vi vil ha.

La oss ta med litt historie her. Den er viktig for å se hvordan søkemotorene (i størst grad G) har utviklet algoritmene sine for å til enhver tid kunne presentere sidene med det mest relevante innholdet til brukerne deres. Og dette er viktig for at vi skal kunne se at hvis man vil tjene penger på nettet, så er vi helt avhengige av å tilpasse oss de nyeste oppdateringene til algoritmene.

I de tidlige tidene på internett kunne man lage en side på nettet om, la oss si "Tjen en haug med penger på nettet", og bare fylle den med side på side med unødvendig (og ikke nødvendigvis korrekt) info om å tjene penger. De tre store søkemotorene (G, Yahoo og MSN) ville så finne siden, og putte den i indexen sin basert på hvor mye man hadde klart å lire av seg om å tjene penger på nettet og hvor relevant det var for søket. Hvis noen søkte etter "hvordan tjene en enorm haug med penger på nettet" vill søkemotorene gi en resultatside basert på hvilke sider som inneholdt utrykkene "enorm haug", "tjene penger" og "penger på nettet" så lenge sidene hadde disse utrykkene i sin Meta tag. Meta tag's er ekstra informasjon om siden som utgiveren har lagt inn i HTML koden. Den gir altså informasjon om siden som ikke brukerne kan lese direkte. (Hvis du vil vite mer om det, gjør et kjapt søk på google)

I dag er Meta tag's i hovedsak sett på som urelevante. Mange våkne sjeler som ville tjene noen enkle penger på nettet, så at det var muligheter for å utnytte systemet. De proppet Meta taggene fulle av keywords, relevante og urelevante, for å få høye plasseringer på søkemotorenes resultatlister. Resultatet ble selvfølgelig at de stakkarene som skulle søke etter informasjon ble presentert med sider som var totalt urelevante for søket de hadde gjort. Det var faktisk så enkelt at sider som omhandlet bildekk kunne bli rangert høyt når noen søkte på sko, så lenge de hadde stappet nok info om sko i sine meta tag's. Google var ikke helt fornøyd med denne utviklingen, den strider tross alt mot alt som de vil oppnå med søkemotoren deres.

Etter å ha vært gjennom hele denne farsen, har google mer eller mindre sluttet helt å legge vekt på Meta tag's i algoritmene sine. I dag er det egentlig ingen som vet nøyaktig hvordan google's algoritmer fungerer. De skjuler den for at den ikke skal bli utnyttet på samme måte som den tidligere. Det vi likevel har klart å finne ut har kommer gjennom prøving og feiling. (mest feiling kanskje) Men det er ganske klart at Google elsker tilbakelenker og legger en god del vekt på sin egen Pagerank.

G bestemte seg altså for å basere sin rangering av nettsider på hvor mange back links de forskjellige sidene har. Du kan se på backlinks som stemmer. Den siden som fikk flest stemmer fra andre nettsider, ble selvfølgelig rangert høyest. Etter hvert ble det problemer med denne metoden også. Nettsider som tok seg betalt for å skaffe enorme mengder backlinks poppet opp i øst og vest, og plutselig var kaoset fullkomment igjen. De store hjernene hos google måtte sette på seg tenkehatten igjen.

Google fant ut at de skulle endre litt på algoritmen igjen. I stedet for å legge vekt på hvor mange backlinks en side hadde, skulle de fokusere på hvor relevante tilbake lenkene var. Husk på at google hele tiden prøver å skape en naturlig gang i resultatene på sine søkesider. De vil at de sidene som står øverst på søkesidene deres skal komme dit på grunn av at brukerne synes de er best. Når sidene nå trengte relevante lenker for å komme høyt på listene, trodde de fleste at problemet var løst. Men neida, folkene som bare er ute etter å tjene uærlige penger på nettet lagde programvare som kunne generere tusenvis av blogger og nettsider med bestemt innhold uten at de selv trengte å gjøre noe som helst. En link tilbake til deres egen side fra hver av disse, og så var de tilbake på toppen. (Det er på grunn av dette at du i dag må fylle inn anti-spam boxer for nesten alt du gjør på nettet)

I dag er det mye vanskeligere å lure seg til toppen. I tillegg til relevante linker baserer google seg på sitt eget Pagerank system og noe som SEO samfunnet har døpt "Sandbox". Jeg skal ta for meg hva denne sandboxen er i en senere post, men i korte trekk er det en mekanisme som gjør at nye sider ikke slipper til på søkesidene til google før de har nådd riktig alder. (Det er ikke helt korrekt, men i denne omgang holder det å si det slik)

PageRank

Pagerank(PR) er rett og slett et system som google har innført for å rangere nettsider. Det er en rangering som går fra 0 til 10, der 10 er den beste PR man kan ha. Det som er viktig å få med seg er jo høyere PR siden som linker til deg har, jo mer vektlegger google denne linken. Du vil komme høyere i søkene, og du vil (hvis du har flere høye PR linker) få høyere PR selv. Google og de andre søkemotorene vektlegger også linker som kommer fra .gov eller .edu adresser mer enn andre linker. Det finnes ingen gitt formel på nøyaktig hva du må gjøre for å få høyere PR, men gjennom prøving og feiling (igjen mest feiling) har man funnet ut at både antall linker og spesielt hvor høy PR linkene har, vil spille en stor rolle.

Det får være nok for i dag. Jeg skal komme tilbake senere til hvordan du enklest mulig kan skaffe deg backlinks og jeg skal også gå litt dypere i oppbyggingen av google's algoritmer. Det vil egentlig si at jeg skal fortelle hva vi vet om dem og hvordan vi har funnet det ut. Det er viktig at vi er i stand til benytte oss av den informasjonen vi finner gjennom eksperimenter, og kanskje være et hestehode foran konkurrentene i kampen om å tjene penger på nettet.

Jeg har tenkt å legge opp bloggen som et kurs fra nå av. Planen er at jeg skal begynne med en gjennomgang av hvordan man optimaliserer en nettside fra grunnen av. Deretter skal jeg gå gjennom, steg for steg, i detalj hvordan du kan bruke en helt gratis blogg (som denne) for å tjene penger på nettet.

Den første posten i denne serien skal handle om hvordan du optimaliserer innholdet på din side, såkalt "On page optimization".

Så følg med videre for mer informasjon om hvordan du kan tjene penger på nettet...

Hans

Ingen kommentarer: